تجهیزات گاوداری معرفی
نوشته شده توسط : علی پور

معرفی
تجهیزات گاوداری معرفی
دستگاه فیدر میکسر اقتصادی بودن تولیدها دامی به طور بخش اعظم تابع نوع خوراک،تعادل جیره‌های غذایی و بازده غذایی است و با دقت به رشد روز افزون جمعیت و محدودیت در ارتقا کمیت دام، صرفا رویکرد موجود، ارتقاء کیفیت و بضاعت و توان تولیدی دامها از نحوه شناسایی نیازهای دام و تهیه جیره‌های متناسب با این نیاز می‌باشد .
طی سال های اخیر،تحولات متعددی در سیستم‌های تغذیه گاوهای شیری صورت گرفته، ولی ممکن است یکی از مهم‌ترین آنان منش مخلوط کامل است که بصورت محدود یا آزاد در اختیار دام قرار می‌گیرد .

ماشین آلات خوراک دام
در روش TMR ،کنساتره و مواد علوفه‌ای در باطن فیدر_میکسر مخلوط شده و به طورمستقیم با فیدر و یا این که از نحوه تسمه نقاله یا این که واگن‌های پخش کننده در اختیار گاوها قرار می‌گیرد .
TMR قابلیت دستیابی دام را به تمام مواد زمینه نیاز را مهیا کرده و با اعمال در دست گرفتن بخش اعظم بر روی روند تغذیه دام، سبب بهبود تغذیه میشود و این زمان را به دامپرور می دهد تا کنترل و تحلیل بیشتری بر روی مواد غذایی مصرفی دام داشته باشد . لذا می‌توان بیان کرد که اشاعه فرهنگ وتمدن به کار گیری از دستگاه فیدر_میکسر توسط مجموعه دامپروری و کشاورزی میتواند قدمی نوین جهت ارتقای کیفیت خوراک دهی در عرصه دامپروری مملکت باشد .
امروزه اتومبیل آلات زیادی جهت انجام پروسه TMR به رخ کاتر، فیدر و میکسر ساخته گردیده که هر کدام مزایا و معایب یگانه خود را دارااست .
به
طور کلی ویژگی‌های یک ماشین TMR ساز ایده‌آل (کاتر و میکسر) و یک تغذیه کننده مطلوب (فیدر) عبارتند از: 1- همت محور خردکن و ادغام کن باید به طور بی نقص گشوده بوده و بارگیری به راحتی صورت گیرد، به نحوی که علوفه و بقیه غذا دام به آسانی وارد دستگاه گردیده و کیله مواد غذایی به سرعت خورد و ترکیب شوند، بنابراین افزایش سرعت کاتر و میکسر از مزایای این دستگاه مطلوب محسوب می‌شود .
متاع تیغه‌های واقع بر روی محور بایستی به گونه‌ای باشد که مواد را له نکند، بلکه آنها را به راحتی برش دهد .
چرخش آهسته محور،مانع از له شدن مواد غذایی و در نتیجه منجر مراقبت ارزش مواد غذایی می شود .
2- از انجایی که فعالیت کنترل تکان محور به عهده گیربکس می‌باشد، لذا مدل گیربکس و کیفیت قطعات داخلی آن از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردارند .
3- یک عدد از نکات دوچندان مهم، میزان مصرف انرژی(اسب بخار) می‌باشد .
یک فیدر _میکسر عالی بایستی با دست کم اخذ نیرو از کشنده(تراکتور) حداکثر کارایی را داشته باشد . گیربکس به برهان دارا بودن قابلیت و امکان تحمل فشار سنگین،نیرو را از تراکتور به محور فیدر منتقل می‌کند، به این ترتیب با تغییر تحول و در دست گرفتن سرعت به سادگی می‌توان نیروی مصرفی تراکتور(اسب بخار) را کاهش داد، که در این رخ دامدار قادر است از یک تراکتور کوچکتر و ارزانتر به کارگیری نماید . نقش یک گیربکس با کیفیت و قادر در کاهش مصرف انرژی(اسب بخار) فراوان با اهمیت است، بطور نمونه توان موءثر اتومبیل برای آسیاب کردن سیلو و علوفه در حدود 35 اسب بخارمی‌باشد . بنابراین یک گیربکس مناسب باید بتواند چند سال با دستکم سرویس، تعمیر و نگهداری، خدمات مطلوب رابه فیدر ارائه دهد .
4- تعداد قطعات متحرک درون فیدر در کارایی آن زیاد مؤثر می‌باشد . هرچه تعداد محورها و قطعات متحرک کمتر باشد، فیدر با توان بیشتری کار مخلوط کردن را انجام می دهد . در فیدرهای نسل جدید با بهره‌گیری از تکنولوژی پیشرفته ماشین‌سازی، قطر محور (اوگر) افزایش یافته و به یک عدد محدود شده‌اند ولی در عوض، جنبش محورهای کمکی واقع در جداره داخلی فیدر، خوراک را به سمت محور دارای اهمیت جهت دهی کرده و با دستکم انرژی، حداکثر سعی را ایجاد مینمایند .
5- استحکام بدنه و ساختار فیدر از نکات مضاعف اصلی است . از آنجایی که معمولا رانندگان غیر حرفه ای از فیدر استعمال می‌کند، لذا ضریب ضربه پذیری و برخورد با موانع در دامپروری‌ها بسیار بالاست، به این ترتیب هرچه فیدر، شاسی قویتر و بدنه محکم‌تری داشته باشد قدمت و ماندگاری آن عمده خواهد بود . از طرفی ضخامت ورق آهن، ظرافت و استحکام جوش‌کاری بدنه فیدر به عامل در معرض قرار دریافت کردن آن با مواد غذایی مرطوب و در سود احتمال پوسیدگی از اهمیت ویژه‌ای بر خوردار است .
6- قابلیت و امکان درب خروجی فیدر به سمت بالا و ذیل با دقت به طول آخورها دوچندان حائز اهمیت می ‌باشد .
یک عدد از مشکلات بیشتر فیدرها هنگام تخلیه خوراک، عدم قابلیت و امکان تهیه صحیح نسبت به آخور و تلاش ناقص پمپ هیدرولیک و ریزش طعام در اطراف آخور می‌باشد .
مدل پمپ هیدرولیک و مرغوبیت آن باعث ارتقا سعی خروجی خوراک میگردد . هماهنگی ابعاد وپهنای درب خروجی با سرعت محور (اوگر) نیز دوچندان کلیدی هست . تلاش درست درب هیدرولیکی خروجی و نقاله‌های تخلیه خوراک دام باعث خروج یکنواخت و سرعت بالا TMR و درنتیجه منجر بهبود مدیر تغذیه و در اختیار گرفتن اکثر بر روی روند غذا دهی دام میشود .
7-
مجهز بودن به سیستم توزین: سیستم توزین قابلیت برنامه‌ریزی داشته و قدرتمند می‌باشد با کمک یک دستورالعمل غذایی صحیح با دقت %99، بالانس بدون نقص مواد غذایی(ذرت، علوفه،یونجه و . . .) را بر حسب تعداد دام انجام دهد . سیسیتم توزین، در اختیار گرفتن پروسه غذادهی متناسب با ترکیب گله را که یک امر با اهمیت در مدیریت گله می‌باشدامکان‌پذیر ساخته و سبب عدم نیاز به نیروی حرفه ای جهت خوراک دهی می‌شود .
8- مجهز بودن فیدر به کاتر سیلو که موجب نگهداری کیفیت سیلو، خودداری از کپک زدگی و برداشت موضوع نیاز شده و فعالیت تخمیر به چهره بدون نقص انجام می‌‌پذیرد .
9- تغذیه به وسیله خوراک تماما ترکیب موجب ارتقاء مصرف خوراک به وسیله دام به ادله خوش خوراک‌تر شدن طعام و در فیض فزایش تولید شیر و گوشت و همینطور سبب کاهش دوریز خوراک و صرفه‌جویی در هزینه‌ها می‌شود .





:: برچسب‌ها: ماشین آلات خوراک دام ,
:: بازدید از این مطلب : 39
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 6 تير 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: